Isnin, 27 April 2020

Kampung Sungai Haji Dorani: Pasar Makanan Laut dan Hasil Pertanian Tempatan

Perut dah kenyang dah makan, perjalanan diteruskan ke tempat penginapan untuk malam ni. Semakin hampir aku sangat teuja Semakin masuk ke kawasan perkampungan. Di tepi jalan ada jualan. Makanan laut segar-segar. Kalau bawak periuk dengan dapur kecil boleh bawak merata tu kan bagus. Macam-macam boleh masak. 


Puas geram dan menahan selera tengok makanan laut segar-segar. Nampak pula ikan masin bergantungan. Aku tak tahu apa nama pasar ni. Aku memang suka pasar-pasar macam ni. Arwah mak pun suka. Ikan masin yang pelbagai. Ikan masin ni sedap. Pembuka selera. Ada dibuat gulai.  Dibuat masak lemak cili padi tambah nenes. Ada digoreng kosong. Ada juga digoreng dikawan kan dengan gorengan hirisan bawang dan cili padi. Menambah makan.


Deretan kedai yang menjual hasil laut atau pun hasil pertanian. Kata mudahnya, sayur-sayur kampung. Segar-segar. Keladi pun ada. Keladi ni kalau tak lena cara. Boleh gatal. Aku tak pernah lagi masak keladi. Selalu tengok arwah mak proses. Renyah juga kerjanya. Pisau dan tangan dilumur minyak. Baru potong keladi tu. Tapi bab makan sedap. Pandai. Keladi ni masak lemak cili padi dengan siput sedut. Memang asyik menyedut. Ditambah dengan kuah lemak yamg pedas-pedas dan manis batang keladi. Bagi yang suka asam pedas, ada juga yang letak keladi. Atau keladi sahaja masak asam rebus. Semua pun sedap. Ramadhan. Tapi ingat makan. 


Daun kantan di sini murah. Boleh lah beli. Campur dalam masakan asam pedas atau masak lemak cili padi letak pucuk paku daun kantan udang dan telur pipit. Terangkat. Biasanya yang suka masak laksa ada jer stok bunga kantan ni. Sekarang ni kan dah ada cara simpan bunga kantan bagi tahan lama. Mami pulak selalu buat kerabu ikan bilis. Bunga kantan adalah antara bahan-bahannya. Kalau mami buat. Baunya dah cukup untuk buat perut lapar.



Aku rasa, sayur yang sebelah kangkung tu adalah keladi kelemayar. Hidup ditepi-tepi tali air. Sedap dimasak tumis dengan cili padi bawang merah bawang putih dan ikan bilis. Arwah mak pernah masak. Cepat mata aku menangkap kewujudan sayur ni. Susah juga nak dapat. Tak macam kangkung. Selalu ada. Tapi kangkung kampung macam ni susah dapat. Jenis ni batang dia kena belah. Untuk keselamatan. Supaya tidak termakan apa yang tak perlu.


Masa kami sampai dah petang-petang. Jadi pasar ni dah kurang meriah. Aku pun tak pasti pukul berapa pasar ni bermula. Tulah kenapa tak tanya. Pasar ni pun ada jual makanan yang dah siap. Bukan lah jual sayur dengan barang basah sahaja.


Sebut-sebut pucuk paku, memang ada jual pucuk paku di sini. Sayur-sayur kegemaran. Lama betul aku tak jumpa pucuk manis. dari mula PKP sampai lah sekarang. Dah Fasa ke 4 PKP baru ada ingat nak menulis di Blog. Alhamdulillah yang ni dah entry ke 4.


Buah pun ada. Ni kalau nak buat goreng pisang ke cekodok pisang ke kek pusang ke boleh lah borong. Atau nak buat kudap kudap. RM 5 juga yang pisang sekilo sekarang ni. Aku tak pernah beli pisang. Baru jer Rabu lepas aku tanya harga pisang pada taukey pisang. 











Tiada ulasan:

Catat Ulasan