Ahad, 16 Ogos 2015

Sata Sedap di Menggabang Telipot, Terengganu

Terengganu kita. Yeaaaaa.....sudah berada di Terengganu. Satu perjalanan yang tidak dirancang. Biasanya yang tak dirancang inilah yang menjadi. Alhamdulillah perjalanan kali ni semuanya ditaja. Syukur Allah bagi rezeki melalui insan-insan yang berhati mulia. Dikesempatan berada di Terengganu ini aku pun gunakan untuk mencari sata. Aku pernah sampai di Terengganu ni pun bukan mudah nak dapat sata yang sedap. Sata yang ikannya banyak. Jadi aku pun tanyalah kawan aku yang dari Terengganu ni mana ada jual sata yang sedap. Pertama kali aku makan sata masa aku umur 18 tahun. Masa tu hanya rasanya biasa-biasa sahaja. Tak lah sampai aku berkenan. Kunjungan aku sekali lagi pernah juga beli sata. Bila makan rasanya seperti yang sudah rosak. Masa tu dalam perjalanan balik ke Selangor dah. Beli makan dalam kereta. Tapi kecewa.

Jadi di mana kali pertama aku makan sata sedap ni? Aku ni tak berputus asa. Bila kakak aku kata sedap aku percaya. Aku pun cuba. Memang sedap. Waktu tu di Cheras. Kawasan kedai. Depannya gerai-gerai makan. Jalan sembilang rasanya. Masa tu tahun 2012. Lama dah berlalu. Memandangkan aku ni orang Selangor, kesempatan makan sata yang sedap aku gunakan sungguh-sungguh. Bayangkan aku pernah nak beli sata tapi harganya RM 7.5 secucuk. Memang aku tak beli. Tak berbaloi. Baik makan nasi berlauk, dengan air limau suam. Kenyang. Di Terengganu ni harga secucuk yang ada 4 sata hanya RM 2. Bahagianya duduk Terengganu. Petai seikat ada 7 papan baru RM 2. Beli 3 ikat RM 5 di Pasar Buloh. Ditempat aku RM 5, hanya 5 papan. Bila jalan jauh-jauh pula jalan cantik. Tak perlu bayar tol. Walau jalan kampung jalannya luas. Payah nak jumpa jalan belubang jika nak dibandingkan dengan jalan Sungai Lalang Semenyih. Kos nak baiki rim bengkok akibat langgar lubang dah sekian. Jadi tak cukup buat satu kerja jika tidak berniaga.

Berbalik pada cerita sata sedap di Terengganu ni. Kawan aku memberikan kerjasama yang sangat bagus dalam usaha mencari sata sedap ni. Katanya kena awal. Sata di kedai yang kami nak pergi ni cepat habis. Apa sata ni sebenarnya? Sata ni diperbuat daripada ikan dan kelapa. Untuk bagi sedap adalah ditambah bumbu-bumbunya. Kemudian dibungkus dengan daun pisang dan dicucuk dengan buluh. Barulah dipanggang. Rasa ikan dicampur dengan wangi bumbunya dan wangi daun pisang selepas dipanggang. Sedap sangat. Tambah pula lemak-lemak manis rasa kelapa dan bumbunya yang memberi perisa kepada sata serta mesra pula dengan rasa manis ikan segar yang digunakan.


Sata ni sedap sangat dimakan. Saiz sata di kedai ni pun besar. Makan 2 sudah rasa puas dan kenyang. Rasa ikan memang terasa melebihi rasa kelapa. Beli banyak pun tak menyesal. Sedap lagi bila dimakan terus panas-panas. Nikmatnya. Inilah kelebihan menjadi rakyat Malaysia. Kepelbagaian citarasa di Malaysia ni, membuatkan banyak adanya pilihan makanan. Makanan-makanan ni lah yang menggamit kehadiran aku di Terengganu.


Di kedai ni juga ada dijual pulut lepa. Pulut lepa ni pula pulut yang intinya ikan. Dikedai ni ikannya dicampur kelapa. Pulut lepa ini juga dibalut dengan daun pisang dan dipanggang. Selain daripada sata bolehlah dapatkan pulut lepa di sini. Punyalah cepat habis. Itu sahaja yang tinggal yer. Waktu ni belum pun pukul 1030 tau. Jadi inilah rezeki kami, kami borong semua. 


Rasa pulutnya sedikit manis dan inti ikannya sedap bila di makan. Bagi yang sukakan rasa manis mungkin suka rasa pulut dari kedai ni. Harga pulut lepa ni RM 0.50 sahaja satu. Pulut lepa ni tak seperti pulut panggang. Pulutnya lagi tebal dan intinya tidak bercili. 


Inilah kedainya. Kedai ni di terletak di tepi jalan Menghala ke Kuala Terengganu. Kali ni kedatangan aku ke Kuala Terengganu aku belajar makan pulut lepa. Sebelum ni kawan aku ni buat di rumah dia aku pun tak tau itu pulut lepa. Ingatkan pulut panggang. Inilah pertama kali aku jumpa pulut lepa di Terengganu ni. Dulu manalah tau pasal pulut lepa ni. Bila jumpa buat tak tau jer la. Esok Ain akan bawa aku makan pukut lepa di ke kedai kakaknya pula. Tak sabarnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan