Khamis, 23 Julai 2015

Tempoyak Ikan Patin dan Nasi Ayam Kukus sedap di Bandar Pusat Jengka

Aku selalu ke Jengka, Pahang. Sebab kakak aku duduk di sini. Abang aku dan kakak aku kahwin dengan orang Jengka. Aku pula, jenis yang bila ke mana-mana mesti cari makanan yang sedap bagi masyarakat setempat di kawasan itu atau makanan yang sedap di kawasan itu. Memandangkan aku selalu ke sini ada beberapa tempat yang aku suka pergi makan.

Selalunya bila di Jengka senang nak dapat ikan patin sangkar berbanding di semenyih. Jadi aku selalu menggunakan kesempatan yang ada untuk makan puas-puas makanan kegemaran aku ni. Sama ada beli segar di Pasar Malam hari Sabtu di Bandar Pusat atau aku beli di Pekan Sehari di Jengka 14 pada hari isnin. Biasanya ikan sangkar. Jika nasib baik dapatlah beli yang sungai. Biasanya mak mertua kakak aku atau kakak aku yang masakkan. Kalau tak dapat aku akan makan dekat hentian Temerloh. Orang Pahang masak tempoyak memang sedap. Kakak ipar aku pun pakar masak tempoyak. Bila dia masak 3 kali pun aku boleh tambah.

Memandangkan aku di Bandar Pusat Jengka. Jadi aku cerita pasal ikan patin tempoyak bandar ni. Sebenarnya di Bandar Pusat Jengka ni ada 3 kedai yang bagi aku sedap patin tempoyaknya. Satu dah tutup. Tapi kali ni aku nak cerita tentang ikan patin tempoyak di kedai yang terletak di dalam  Anjung Selera. Anjung Selera ni terletak berhampiran dengan stadium. Anjung selera ni menjadi tumpuan bila waktu makan tengah hari. Ramai orang di di sini seawal pukul 1130. Di sini pun ada banyak kedai yang menjual ikan patin tempoyak. Jadi boleh pilih. Kedai yang kena dengan selera aku. Adalah kedai Selera Ambang Qaseh. Kedai ni dari gerbang masuk Anjung Selera adalah di bahagian belakang sekali sebelah kiri. Jika dari belakang kedai makan ni kelihatan seperti di dalam gambar di bawah.


Rasa ikan patin tempoyaknya sangat sedap. Rasa kuah tempoyaknya yang sedang elok masamnya membuatkan aku sampai menghirup kuah. Rasa pedas yang membuka selera. Masak tempoyak ala Pahangnya cukup asam garam. Penambah rasanya diletakkan pula daun kesom. Sangat aku suka bahagian perut yang berlemak. Sebenarnya sebelum aku beli untuk bawa balik bahagian kepala. Aku sudah pun merasa sepotong ikan patin yang aku pastinya pilih bahagian tengah yang berlemak. Bila dah rasa, sampai bungkus bawa balik ni mestilah sedap. Ikannya segar. Menurut tokey kedai ni ikan ni dari Temerloh. Harga makanan di kedai ni pun berpatutan. Istimewanya bila makan di Pahang ni. Orang tempatan yang berniaga. Pakaian kemas siap berbaju kurung sedondon lagi. Bagi pengunjung kedai ini juga dsediakan air sirap dan bubur percuma. Masa aku datang ni hari Khamis, aku makan bubur kacang di sini sahaja. Jumaat aku datang lagi. Kali ni bubur jagung, bubur kegemaran aku, dicampur sagu mata ikan dan juga pulut barangkali. Tapi memang sedap. Hari ni dibekalkan bungkusan jagung, dah la dah makan. Bungkus pula lagi.


Selain ikan patin tempoyak, nasi ayam kukus dan nasi ambang juga antara yang selalu aku makan bila ke Bandar Pusat ni. Nasi ni kakak aku yang kenalkan. Lambat beli memang tak dapat. Semalam kami lambat, jadi hari ni cepat-cepat beli. Kedai ni sebelah Takzim Centre. Tepi Jalan menghadap deretan kedai yang ada kedai Anakku. Kiranya jika dari balai bomba sampai  di simpang  U-Mart.  Belok kanan dan gerai tu di tepi jalan sebelah kiri. Ada banyak gerai di sini. Dalam gambar di bawah, pakai tudung biru tu kakak aku dan tokey nasi ayam kukus. Kakak aku nilah yang bertanggungjawab menyebabkan aku gemok sepanjang duduk di sini. Dialah yang kenalkantempat makan yang sedap-sedap di sini.


Nasi ambang ni nampak sedap, lebih kurang nasi kukus bezanya ada mee hoon dan serunding kelapa, betul mungkin namamya serunding kelapa. Apabila memilih bahagian ayam. aku pilih mesti bahagian yang ada tongkeng ayam ni. Suka sangat makan tongkeng ayam. Sebab tu mulut susah nak diam. Ada sahaja yang benda yang aku nak cerita.


Ini pula ayam kukus. Ayam kukusnya sangat berasa. Bumbunya dengan gabungan rempah dan serai yang special tu. Baunya sedap membuka selera. Ayamnya yang segar dan empuk nyaman jer bila dikunyah. Bila dikunyah perlahan penuh nikmat rasanya. Ada juga ulam-ulam dan sambal belacan. Bukan itu sahaja tempe goreng pun ada serta kuah kari yang dibungkus asing. 


Bahaya aku duduk Bandar Pusat ni lama-lama. Kakak aku asyik ajak makan. Makanan sedap-sedap pula tu. Habis BMI aku. Bila berniaga masak sedap-sedap orang mesti cari. Jauh pun sanggup datang. Dijual pula dengan harga yang berpatutan. Paling penting apa pun dibuat kerja atau berniaga itu adalah satu ibadah. Lakukan ikhlas dan kerana Allah. InsyaAllah semuanya akan lancar. Ada lagi satu kedai yang nasi ayam kukusnya sedap,tapi ayamnya  1/4. Jika ada rezeki insyaAllah aku kongsikan.

2 ulasan:

  1. Memang bahaya... Nanti ko lagi comey... Hahaha...

    BalasPadam
  2. bulan puasa berat tak turun....raya berat naik....aduhai habis program aku

    BalasPadam