Ahad, 12 Julai 2015

Mini Buffet Ramadhan di Laman Grill

Bila tiba hujung ramadhan ni selalu menjadi serba salah apabila ada jemputan untuk menghadiri majlis berbuka atau jemputan berbuka puasa bersama-sama. Di 10 malam terakhir ini lah kalau boleh mahu kehadiran terawikh penuh. Bukan tiap-tiap bulan ada solat terawikh. Tapi aku layankan jer ajakan rakan-rakan untuk berbuka bersama-sama. Tambahan pula yang ajak ni kakak-kakak yang dah berumur dekat 60 tahun. Teringat pada arwah mak. Tak dapat layankan mak sendiri layankan yang ala-ala mak pun jadilah. Kali ni aku berbuka di Laman Grill.

Asalnya, kakak ni bercerita teringin nak makan western food, nak makan steak katanya. Kebetulan pula masa menyertai program bersama Jamu Susuk Dara, seorang rakan bercerita tentang mini buffet di Laman Grill, katanya sedap dan puas hati. Aku pun cadangkan pada kakak ni, katanya dia tak nak buffet. Aku pun kalau boleh nak elakkan buffet sebab dah mula makan tak banyak. Mungkin umur dah 35 ni, tak macam masa muda dulu. Boleh makan banyak-banyak.

Aku pun google lah dengan gigihnya manalah tempat dekat-dekat dengan semenyih ni yang sedap steaknya, selain Laman Grill. Aku dapati beberapa tempat. Akhirnya aku pilih tempat di Saujana Impian. Jadi selepas sahaja kami hantar rakan menaiki bas ke Kelantan di jalan Reko dan selepas temankan rakan tersebut berbuka puasa. Kami pun bergerak ke Saujana Impian dari Jalan Reko. Tapi sayang kedai di situ tutup. Kedai lain di area Bangi. Aku malas nak google dah. Malas juga nak guna google map cari jalan. Maka memang rezeki ke Laman Grill. Mujur kakak tu yang memandu, dan mujur juga dia tak marah. Itulah lain kali telefon dulu pastikan buka. Harapan kami ke Laman Grill, mungkin boleh order selain buffet. 


Sebaik sahaja memasuki Laman Grill, seorang adik manis layankan kami, terangkan tentang mini buffet di Laman Grill. Di luar Laman Grill ni pun ada diletakkan maklumat tentang mini buffet ni. Memang kena mini buffet juga nampaknya. Harga mini buffet ni termasuk GST tau. Ada juga tempat solat di sediakan di sini. Kami dah selesai solat, jadi tiada masalah. Masa sampai tu pun dah hampir pukul 9 malam. Buffet tamat 930. Boleh la, sebab yang penting akak ni nak makan steak. 


Di bawah ni menu untuk main dish, jadi pilih lah yer. Kawan aku cerita charbroiled sirloin steaknya sedap. Aku pun nak cuba, memandangkan ini kali pertama aku ke Laman Grill. Kawan aku pun pesan makanan yang sama. Bila baca review tentang Laman Grill ni, jadi 50/50 jugak nak ke sini. Macam-macam komplain, tandas tak ada air lah, macam-macam lah. Sebelum ni pun ada ke mari, tetapi sampai jer depan restoran kawan aku nak ke Al-Rawsha pulak, makan makanan arab. Layankanlah. Jadi hari ni memang rezeki untuk makan di Laman Grill.


Menu bukan sahaja untuk orang dewasa, untuk kanak-kanak pun ada. Menu nyer berbeza dengan menu dewasa. Sesuailah menunya dengan kanak-kanak. Kanak-kanak di sini bagi umur 5 hingga 10 tahun.


Sebaik sahaja menu aku sampai terkejut aku tengok kentangnya. Tak pernah aku tengok menu western tiba-tiba kentangnya macam kentang goreng cili. Kentang goreng cili memang makanan kegemaran aku. Lagilah kalau arwah mak yang masak memang sedap. Letak pula ikan bilis. Saladnya simple sahaja.  Blackpaper sosnya sepadan dengan steak. Menjadi teman yang mesra. Steak tu sendiri pun sudah mempunyai rasanya. Dagingnya lembut. Mudah dikunyah dan tak liat. Rasa dagingnya. Aku makan perlahan-lahan. Kunyah satu-satu menikmati rasa daging. Tak ingat nak ambil gambar. Bila teringat dah tinggal hampir separuh. Sebenarnya masa temankan kawan berbuka di Jalan Reko tadi dah makan nasi separuh. Ni boleh muat lagi.


Sambil mengunyah daging yang enak tu sambil menikmati suasan restoren ni. Di satu sudut meriah dengan petikan akhbar tentang Laman Grill. Laman Grill ni ada satu lagi cawangan di Shah Alam. Ramai orang tahu Laman Grill ni. Siapa tak kenal Chef Zubir.

Dapurnya boleh di lihat. Nampaklah chef-chef di dalam tu bekerja. Susun atur atau kemas atau pun tidak jelas kelihatan. Restoren ni kelihatan eksklusif dan selesa. Memandangkan aku duduk menghadap dapur. Aku belanja gambar dapur. Ini cara ambil gambar agar kepala pengunjung restoren ni tak kelihatan.


Inilah mini buffetnya. Menu yang ringan dan ringkas. Perut tengah kenyang jadi tak banyak yang aku makan. Aku banyak minum air tembikai laicinya dan air nescafe. Disebabkan kenyang juga aku hanya ambil gambar dan tak berapa ingat apa makanan yang ada. Mini pizza dan roti john antara yang aku ingat.

Pencuci mulut yang ada. Aku cuba sagu yang
yang warna merah tu. Sedap tapi manis sangat. Lain-lain aku tak cuba. Kek batik tu kelihatan menarik. Tapi apakan daya kenyang sangat dah.
Sambil menikmati nescafe panas. Sambung menikmati suasana di restoren ni. Sambil makan kurma. Masa ni ramai dah balik. Aku rehat-rehat dulu. 

Selesakan? Datang dengan kawan-kawan atau keluarga ke sini. Mereka mesti suka. Borak-borak dan bercerita panjang pun tak apa. Hiasan yang di gunakan juga berpadanan dengan konsep restoren ni.

Ini suasana penuh di sini. Bila buffet tak lah penuh sangat masih ada ruang untuk laluan. 
Pencahayaan dan penggunaan menambahkan lagi seri ruang di sini. Saya rasa selesa di sini.

Jika sukakan ruangan di bahagian luar. Ada juga tempat di bahagian luar. Tapi tak rasa aircondla.
Bila sudah lama duduk menikmati makanan dan suasana di dalam. Tibalah masa untuk balik. Nak balik Semenyih ni, macamlah jauh sangat. Dari highway memang kelihatan Laman Grill ni. Besar sign boardnya. Sebenarnya di kawasan ni banyak tempat makan. Macam-macam pilihan. Tapi Laman Grill ni ada pelanggannya juga. Penuh jer.
Bila aku tengok pintu tu aku teringat yang aku baca di review tentang pintu. Macam-macam. Moga Laman Grill ni terus maju jaya. Senang sikit nak makan steak tak perlu pergi jauh-jauh dan yang penting halal.
Alhamdulillah. Selesai sudah layankan akak sorang ni nak makan steak. Katanya nanti nak bawa aku cuba yang di Bangsar pula. Apa pun aku kagum dengan chef Zubir ni. Ada 2 cawangan Laman Grill dah. Moga lebih ramai yang berjaya seperti ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan