Sabtu, 29 Ogos 2015

Cari Mee Kicap Di Mee Kari Daud Mat Jasak

Selepas meredah kesukaran untuk tiba di Ipoh ni, macam sukarlah sangatkan? Bukan kena jalan kaki berkilometer pun. Akhirnya selepas 2 jam 1/2 perjalanan aku menaiki ETS akhirnya aku tiba di Ipoh pukul 1630. Padahal keluar rumah seawal 1030 pagi. Lapar pun ada. Mujur sebaik sahaja kawan aku ambil di stesen kereta api, kawan aku nak bawa aku makan mee kicap di Mee Kicap Daud Mat Jasak. Sedap katanya.

Suatu masa dahulu Ipoh ni bukanlah suatu bandar yang asing bagi aku. Selalu juga aku ke sini dulu. Pernah aku berkursus di sini sebanyak tiga kali. Setiap kali selama sebulan. Selepas hampir 12 tahun aku rasa Ipoh ini asing sangat. Banyak yang aku sudah ketinggalan. Dulu yang aku tahu Mee Rebus Ramli dan Nasi goreng udang di Stesen Kereta api. Sejak kebelakangan ni Ipoh terkenal dengan mee kicapnya. Sebelum ni aku pernah rasa mee kicap di Ipoh ni. Tapi sebelum tu belum ada blog lagi. Dalam tahun 2013 rasanya.

Apa mee kicap tu? Mee kicap ni bahan utamanya adalah kicap. Ada yang suka kicap cair ada yang suka kicap pekat. Mee kicap ni adalah masakan ala Cina. Bukan semata-mata tuang kicap ajer tau. Kicap ni di masak dan ada bumbu-bumbunya. Antaranya adalah bawang putih dan halia. Di mee diletakkan taugeh dan daun bawang serta sos yang diletakkan asing. Mee kicap ni dimakan sama ada dengan kuah sup atau kari. Dalam sup dan kari tu pula ada bahan-bahan-bahan macam yong tau fu seperti kek ikan. Sebab tu kebanyakan kedai yang menjual mee kicap ada dijual mee kari. Tapi karinya tidaklah sepekat mee kari kita yang adakalanya makan, jika ada resdung tu, sampai ke kepala rasanya. Ni kari ala-ala Cina. Bila makan di sini, boleh pilih nak mee atau kuey tiaw.


Bahan dalam sup atau mee kari tu pun boleh dipilih. Kata orang putih customade. Jika tak pilih akan dipilihkan. Bila dipilihkan akan ada 3 jenis sahaja. Rupa mee kari di sini adalah seperti di dalam gambar di bawah. Jadi namanya mee kari. Mee kari Daud Mak Jasak ni memang dah bertahun-tahun. Sangat terkenal bukan sahaja di kalangan orang Ipoh malahan satu Malaysia. Mee kari dan mee kicapnya mempunyai rasa tersendiri.   


Bila petang sesuai sangat minum petang di kedai ni. Sambil menikmati pemandangan bangunan dan lalu lintas di Jalan Datuk Onn Jaafar. Macam kat Jepun pulak. Minum kopi sambil menikmati pemandangan simpang paling sibuk di Jepun. Melihat orang yang mungkin beratus sedang melintas di Shibuya Junction. Di Ipoh ni, masa makan mee, aku menikmati pemandangan ambulans yang sedang dengan pantas ke tempat kemalangan.


Inilah rupa kedainya. Sekarang ni telah diturunkan kepada anaknya. Orang kata rasa mee di sini kekal sama. Walau telah turun kepada anaknya. Bukan kedai ini sahaja yang ada malahan sudah ada beberapa cawangan. Ramai yang datang makan di kedai ni. Masa aku datang tadi mujur ada satu meja kosong. Sedang aku makan ada lagi yang datang bersama keluarga. Sampai sambung meja. Meriah suasana di kedai ni.


Walaupun sukar untuk parking kereta. Bagi orang Ipoh yang memang sudah biasa di kedai ini bagi mereka mudah mencari parking. Mujur aku datang dengan orang Ipoh. Bila aku dah pesan mee kicap, aki nampak akak tu goreng mee, baunya sangat menyelerakan. Tambah pula dengan perut aku yang dah lapar. Tapi Yan masak malam ni. Makan banyak nanti kenyang.

Sudahnya aku beli bungkus mee goreng dan Hajar pun bungkus kuey tiaw goreng. Teringin nak makan. Nanti balik Semenyih teringat-ingat macam mana? Baik beli. Meenya pun dicampur juga bahan yong tau foo tu. Untuk makan 1 mee kicap, 1 mee kari dan juga 2 air serta bungkus hanya RM 15 sahaja. Alhamdulillah kawan aku belanja.

Apa sahaja perniagaan apabila kualitinya dijaga pasti akan berjaya dan bertahan lama. Kejayaan juga tidak datang bergolek. Perlu ada usaha. Usaha tangga kejayaan. Pengusaha mee kicap ni bermula lebih 40 tahun yang lalu. Sekarang legasinya diteruskan oleh anak-anaknya. Bukan mudah untuk kekalkan rasan agar tetap sedap dan menjadi pilihan ramai.
 
Sambungan dari:
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan