Jumaat, 21 Ogos 2015

Dari Semenyih ke Ipoh naik ETS

Beberapa hari sebelum ke Terengganu geng-geng Kaki Jongket mempelawa aku ke Ipoh. Nak bawa aku jalan-jalan katanya. Ni lah kawan-kawan aku. Sweet sangat, tua-tua gini ada orang nak bawak jalan-jalan. Mana la sempat nak rasa bosan macam ni. Ada sahaja aktivitinya. Geng Kaki Jongket ada beberapa orang lagi. Tapi geng September gataway ni pulak apabila sebahagian kami-kami ni sahaja yang bercuti. Pra bercuti sebelum percutian yang besar. Ada masa aku update cerita perjalanan geng kaki jongket. Apa-apa pun sebelum ke Terengganu selesaikan permohonan cuti aku terlebih dahulu. Dalam kepala ni dah berfikir macam mana dari Semenyih nak ke Ipoh ni. Nak naik bas, nak naik dari mana? Pilihan yang ada adalah beli tiket bas di TBS atau di Pudu Raya. Jika di Jalan Reko, pilihan yand ada sangat terhad.  Nak naik ETS pun ok juga.

Akhirnya aku membuat keputusan naik ETS. Pantas dan selesa. Tiket ETS ni aku beli semalam. Balik dari Terengganu dah petang. Esoknya penat pula nak bawa kereta ke Kajang tu. Malas sebenarnya. Mujur dapat tiket pukul 1. Lain-lain dah habis. Waktu tu baru pukul 11 pagi hari Khamis. Cepat betul habis. Aku nak ke TBS beli tiket bas. Malas pula nak naik komuter. Lagi pun nanti lewat masuk kerja semula.

Dapat tiket ETS bermakna perjalanan baru akan bermula. Sebelum tu beberapa pertimbangan aku lakukan. Mana nak parking kereta. Siapa nak hantar. Sudahnya aku membuat keputusan untuk parking di TBS. Jadi tak perlu sesiapa ambil atau hantar. Aku pun balik nanti tak tentu masa. Perjalanan dari Semenyih ke TBS mengambil masa 30 ke 40 min. Mengikut keadaan lalu lintas. Aku harap kereta aku selamat parking di TBS. RM 4 sehari. Kawan aku selalu parking di sini. Katanya selamat. Dulu RM 3 sahaja.

Dari TBS aku perlu ke KL Sentral. Untuk mudah, naik sahaja komuter. Tapi kena sampai awal. Komuter ni lambat sikit dan jadual perjalanannya tidak sekerap LRT. Hari ni aku pun tak tahu kenapa ngek sangat aku boleh beli tiket LRT. Beli pakai mesin. Disebabkan kelam kabut aku pun tak tengok laluan. Terus sentuh perkataan KL Sentral. Bila dah naik, tengok map tu, baru aku perasaan LRT tidak ke KL Sentral. Disebabkan jarang guna publik transport sejak akhir-akhir ni. Setiap kali naik selalunya aku tengok dulu jalannya. Kali ni aku belasah jer. Rupanya selama hari ni aku naik dari komuter Kajang. Tiket komuter dari Kajang ke TBS baru RM 1 jer. Dari komuter Kajang mana ada pilihan sama ada naik Komuter atau LRT. Selalu kawan aku hantarkan ke stesen komuter. Kali ini belajar berdikari.

Padanlah RM 3.30. Padahnya bila terlalu automatik. Aku pun mulalah bertanya. Adalah dua orang aku tanya. Adik-adik ni pun terangkanlah. Baik adik ni. Aku pun takut juga tak sempat.  Masa tu dah pukul 12. ETS pukul 1300. Alhamdulillah sampai di hentian Masjid Jamek dalam pukul 1215. Sepantasnya aku berjalan. Turun tangga laju-laju.  Alhamdulillah bila aku sampai tertulis lagi 4 min akan gerak. Lagi pun dari stesen Masjid Jamik selang satu stesen jer ke KL Sentral. Star ni cepat dan pantas sempat aku tiba di KL Sentral pukul 1230.

Bila tiba di tempat menunggu tu ingatkan dah lewat. Rupanya ramai lagi menunggu. Lepas 30 minit menunggu. Pengumuman kata ETS ke Ipoh delay. Akan berlepas pada 1315. Perut dah lapar. Dahaga lagi. Ingat dah nak masuk rupanya delay. Bila dah 1316 baru diumumkan  ETS dari Ipoh dah tiba. Beberapa minit lepas tu diumumkan pulak berlepas pukul 1330. Lama aku berdiri. Ramai juga yang sama-sama berdiri menunggu dengan aku. Tempat duduk tak cukup, ada juga yang duduk di kerusi KFC.

Sebelum ni aku ke Ipoh juga. Naik ETS. Ini pertama kali aku rasa delay. Ingat yer lain kali naik komuter. Senang untuk ke KL Sentral dari TBS. Rancang dengan teliti perjalanan. Serta pastikan destinasi dan laluan yang betul. Akhirnya selepas 2 jam 30 minit perjalanan aku tiba juga di Ipoh dengan selamatnya.