Sabtu, 29 Ogos 2015

Sarapan Pulut Lepa Sedap di Terengganu


Masih lagi cerita percutian di Terengganu, percutian konon. Asalkan tak perlu fikir tentang kerja cuti lah tu. Kali ni nak cerita tentang sarapan pulut lepa sedap di Terengganu. Terutama di kawasan Merang. Di kedai ni bukan sekadar pulut lepanya sedap, nasi dagang dan juadah yang lain-lain pun boleh tahan sedapnya. Siapa lambat habislah makanan tau.

Apa pulut lepa tu? Selalu yang didengari pulut panggang kalau di Selangor ni. Pulut lepa ni sama macam pulut panggang, bezanya isinya adalah ikan. Seperti di dalam gambar di bawah ni. Kali pertama makan pulut lepa ni Ain yang bagi rasa. Masa tu bertandang di rumahnya. Sedap sangat makan satu nak satu lagi dan lagi. Istimewa pulut lepa ni adalah inti ikan tu. Bila dimasukkan ke dalam mulut. Bila mula dikunyah rasa pulut yang lemak dan isi ikan yang sangat berasa tu sangat nikmat rasanya. Pasangan yang serasi pulut dan isi ikan. Dibangkitkan pula dengan aroma daun pisang yang dibakar. Alamak mana nak cari pulut lepa sekarang ni?


Nak buat pulut lepa ni kenalah buat inti ikannya. Bertuah betul pergi ke Terengganu kali ni. Banyak dapat tengok secara langsung. Waktu di pantai dapat lihat nelayan naikkan boat dan lihat hasil tangkapannya. Nak beli belacan dapat lihat proses buat keropok keping. Kali ni dapat lihat proses buat pulut lepa. Sebenarnya kedai ni kedai kakak Ain. Kebetulan balik dari berkelah di pantai, singgah untuk hantar ikan dan sotong yang dibeli. Sementara tunggu Ain goreng sotong aku menyemak di dapur tengok abang iparnya buat pulut lepa.


Isi ikan yang sudah siap adalah seperti gambar di atas. Untuk buat isi ikan ni antara bahan-bahannya adalah halba bawang dan santan. Macam senangkan. Untuk resepi klik lah di tulisan biru tu. Bila dah siap isi ikan proses menyumbat isi ikan di dalam pulut pula. Mereka ni cukup menjaga kebersihan tau. Kedai ni pun tersusun dan bersih. Tanpa was-was.

Pulut lepa yang sudah siap dibungkus dengan daun pisang. Inilah rupanya sebelum dipanggang. Bila dibakar lagilah aromanya menggigit perut. Terus lapar jadinya. Biasanya kalau tak pesan memang tak ada harapanlah nak makan pulut lepa ni. Biasanya Mami akan pesan banyak-banyak untuk dibawa balik. Menunjukkan betapa sedapnya pulut lepa ni. Nanti tinggal panggang jer bila di rumah.


Lambat nak tunggu panggang. Nikmati begini pun sedap juga. Tak sabar nak rasa. Aku suka pulut dia. Rasanya lemak-lemak tak begitu manis dan padan dengan rasa ikan.  Cara buat pulut ni pun ada di tulisan biru. Di tempat aku pulut ni dimakan dengan rendang atau sambal tumis. Terutama sewaktu sarapan. Jadi inilah bagusnya berkawan dengan macam-macam orang. Dapat merasa kepelbagaian makanan.


Di sini aku dapat makan nasi dagang, menu wajib yang harus dimakan bila berada di Terengganu. Mak Ain pun masa datang ke Selangor ni pernah masakkan nasi dagang. Memang terbaik. Anak beranak semua pandai masak. Gulai ikannya cukup rasa asam garam. Bertambahlah bila makan. Ini pun kalau lambat memang tak dapatlah makan nasi dagang.


Kedai ni dekat dengan Sekolah Rendah merang. Sambil duduk makan sambil lihat keindahan kawasan. Kawasan kedai ni seperti yang saya kata tadi. Bersih dan kemas. Tenang jer pagi-pagi sarapan di sini. Nasib jauh. Kalau dekat boleh datang hari-hari. 


Suasan kedai ni jelas menunjukkan betapa kemas dan teliti pemiliknya. Bagi penggemar kopi, macam-macam kopi ada dijual di sini. Pilih sahaja mana yang suka. Kemudian bayar. Banyak pilihan nak minum apa. 


Tempat parking pun luas, tak payah pening-pening kepala bersesak-sesak. Aku suka kedai ni dari segi makanan, susun atur dan pemiliknya pun sangat baik dan ramah. Bila ikhlas masaknya baik hatinya murah rezeki Allah bagi. Moga Allah luaskan rezeki kakak ni dan keluarganya. Begitu juga dengan rezeki kawan-kawan yang membaca blog ni.




1 ulasan: