Ahad, 12 Julai 2015

Cermin Kereta Pecah Nak Buat Macam Mana

Memandangkan kami semua ada program memasak bubur lambuk di IKBN Dusun Tua maka kami berkongsi kereta ke sana. Kereta aku tinggal di rumah Ain. Parking elok-elok tepi rumah dia. Seperti selalu tinggalkan Tata (nama kereta aku) tanpa sebarang rasa was-was. Kami berempat pun ke IKBN dengan menaiki kereta Zaid.

Sebaik sahaja selesai membahagikan bubur lambuk di kawasan Kampung Pasir, Sungai Lalang, aku pun nak ambil kereta untuk pulang ke rumah. Tiba-tiba tengok cermin kereta belah pamandu pecah. Ada kesan terkena batu. Cermin kereta pecah nak buat macam mana? Ini adalah kali pertama aku hadapi.

Malam aku ada Majlis Berbuka di Menara PGRM. Macam mana nak pergi dengan cermin kereta pecah macam ni? Tutup pintu kereta pun da dengar macam nak berderai. Sempat ke nak baiki. Nak buat macam mana dengan cermin pecah. Takut pulak aku nak drive jauh-jauh. Takut kaca masuk mata. Alhamdulillah kawan aku sanggup datang dari Serdang ambik aku untuk ke majlis berbuka. Bukan apa, bapanya sudah jemput, percuma pula tu. Tak baik menolak rezeki. Walaupun sedang menghadapi cermin kereta pecah macam di dalam gambar di bawah.


Penat dari pagi memasak bubur lambuk. Penat masak konon. Padahal potong-potong bahan-bahan dan tolong bungkus serta agihkan jer. Chefnya special dari IKBN Dusun Tua. Mereka yang lelaki yang kacau buburnya. 
Walaubagaimanapun aku tak tau nak buat macam mana dengan cermin pecah aku ni. Nak pecahkan terus atau biar jer retak seribu. Mana yang selamat. Aku malas nak fikir aku terus call agen insurans kereta aku. Kawan aku juga. Mujur kali ni dia nasihatkan aku beli yang mahal sikit. Selalunya aku beli rm 75 jer untuk cermin. Aku beli insurans kereta etiqa. Jadi katanya dia suruh aku cari kedai yang ada etiqa specialist windscreen. Aku pun google yang berhampiran dengan rumah aku. Lepas tu aku 
berehat, sebelum bersedia ke majlis berbuka. Tak sabarnya sebab jumpa kawan-kawan.

Esoknya pagi-pagi aku bawa kereta aku ke bengkel di Reko Sentral. Aku bawak kereta aku dalan keadaan cermin retak seribu tu. Bawak perlahan-lahan. Ada tinted jadi cermin tu tak relai. Masa aku bawa kereta tu hari Jumaat. Mujur aku datang awal. Depa nak solat Jumaat. Alhamdulillah adik-adik ni baik. Macam agen insuran tu kata, boleh claim sekali dengan tinted. Tapi tinted untuk cermin yang pecah tu jer la. Tapi aku nak cepat jadi aku tak tinted. Kemudian nanti baru aku buat. Adik di bengkel tu kata kalau aku nak tinted dan nak claim kemudian pun boleh. Bawa resit, tapi kena cepat lah.

Sebelum aku datang aku call dulu bengkel ni tanya apa keperluan. Dalam keadaan cermin retak tu kalau boleh semuanya tepat. Tak adalah ke hulu ke hilir dalam keadaan cermin retak. Kawan-kawan aku kata susah dan lambat claim insuran ni. Kena report polis dulu. Tapi aku tanya agen insuran aku tu dia kata tak perlu report polis. Bila aku tanya owner bengkel dia kata aku hanya perlu bawa cover note dan fotostat ic. Untuk pastikan yang aku boleh claim insuran. Aku email dulu cover note tu. Alhamdulillah owner bengkel tu kata boleh. Barulah aku bawa kereta aku ke sana. Semua urusan sangat mudah. Kejap sahaja dah tukar cermin baru.

alamat bengkelnya:-
No 9G Jalan Reko Sentral 1,
 Reko Setral Kajang,
43000 Kajang,
Selangor

No hp 013-2078085

Alamat ni pun aku dapat hasil dari tanya mr google. Maklumat di hujung jari. Paling penting pandai menggunakan maklumat serta bijak memilih malumat yang sahih.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan