Selasa, 21 Julai 2015

Resepi asam pedas ringkas

Asyik makan rendang dan kuih raya jer sepanjang seminggu raya ni. Alhamdulillah semasa beraya di rumah nenek saudara di Melaka dapat makan asam pedas. Aku memang tunggu jer di dapur untuk lihat cara nenek masak. Aku memang suka asam pedas. Arwah mak masak adalah paling sedap. Nenek ni mak saudara arwah mak dan terkenal dengan kehandalannya memasak.

Ikan yang nak dimasak adalah ikan parang. Ikan ni kena makan hati-hati. Tulangnya panjang-panjang. Ikan dicuci bersih terlebih dahulu. Siap ada telur lagi. Rezeki. Selalu arwah mak buat asam pedas terubok atau ikan sisa nabi. Cara nenek ni masak berbeza dengan cara arwah masak.


Bawang merah, bawang putih dan cili kering dikisar. Kemudian ditambah kunyit serbuk dan digaul rata. Semua tu ditumis sehingga naik bau. Jika suka ketukkan halia dan juga serai. Bagi yang suka belacan letak sesedap rasa. Tapi ramai yang masalah resdung atau alahan , letaklah belacan sedikit buat penyedap rasa. Tapi belacan ni lah yang buat asam pedas rasa sedap.  Paling penting dalam asam pedas ni adalah asam jawa. Barulah rasa asamnya. 


Bila sudah mendidih, kuah tu dah masak, masukkan ikan. Akhir sekali masukkan garam sesedap rasa serta limau purut. Masukkan serai yang telah diketuk. Asam pedas arwah mak tak letak serai dan daun limau purut. Lain tempat lain orang lain caranya. Mengikut citarasa masing-masing.


Sudah siap dan boleh dimakan. Sangat ringkas. Jika suka daun kesom dan bunga kantan bolehlah dimasukkan sekali. Tapi aku suka asam pedas yang diletakkan sayur sawi pahit. Biasanya peniaga Cina yang jual atau ada juga dijual di Tesco. Tapi yang ini pun sedap juga. Habis aku kerjakan.

3 ulasan:

  1. sedap yan......ni resepi orang lama tau....resepi nenek saudara mak aku. Aku makan sampai hirup kuah

    BalasPadam