Ahad, 26 April 2020

Kampung Sungai Haji Dorani: Singgah Pekan Sungai besar Jumpa Jukebox atau pun peti lagu

Selamat sampai ke lokasi penginapan, selepas check in. Kami ke luar semula untuk makan malam. Mencari kedai di Pekan Sungai Besar. Apa yang menarik perhatian aku peti lagu ni. Jukebox. Masuk duit untuk dengar lagu. Last aku jumpa di Persanjung kedai mamak di Ipoh nun. Kalau aku tak silap lah. 17 tahun yang lalu. Lama sangat dah. Dalam cerita-cerita Mat Saleh kan ada  adegan masuk duit dengar lagu.

Tak payah cerita Mat Saleh la. Dulu-dulu di kedai fast food pun ada mesin ni. Bayar 50 sen dan pilih lagu apa nak dengar. Sambil tu berangan sambil menikmati makanan minuman. Atau pun borak sambil layan lagu. 

Jukebox atau peti lagu ni terkenal pada tahun 1930. Seronok jugak tahu sejarah Jukebox ni. Satu masa dulu sebelum kita ada Mp3 dan segala macam gadjet. Asalnya dari Selatan Amerika Syarikat. Masa ni arwah mak ayah aku pun tak lahir lagi. Arwah nenek dah ada lah di dunia waktu ni. Muda sikit dari Mantan PM kita Tun Dr Mahathir.


Masa ni ada satu pak cik tengah layan ada satu lagu ni. Beberapa kali dia masuk duit untuk dengar lagu yang sama. Lepas tu dia tanya aku siapa penyanyi lagu tu. Penyanyi baru juga pada waktu tu. Aku pun kadang kadang layan juga. Di bawah ni lah rupa peti lagu ni dari dekat.


Sekarang harganya boleh tahan. RM 8K ada yang RM 12K. Nak jumpa pun susah. Biasanya ada dikedai kedai makan macam ni lah. Menjadi koleksi peribadi yang berharga. Tapi sayang aku tak ingat apa nama kedai ni.

12 Jun 2015



Tiada ulasan:

Catat Ulasan