Khamis, 30 April 2020

Kampung Sungai Haji Dorani: Menikmati Suasana Pagi dan Sarapan

Bangun pagi setelah tidur yang lena. Terjaga sekejap kerana hujan lebat dan angin kuat dan teringat sedang hampir dengan muara. Selebihnya dah tak ingat dunia. Bangun pagi rasa badan segar. Cukup rehat. Kami bersiap sedia untuk berjalan kaki menikmati susana pagi kawasan sekitar. Jalan kaki baik untuk kesihatan. Kami pun waktu ni sedang dalam program Gaya Hidup Sihat untuk turun kan BMI. Syarat untuk kekal bekerja.

                      

Tujuan utama sebenarnya, nak menikmati sarapan dalam suana kampung dan  makan sarapan masakan masyarakat kampung ni. Macam tak selaras jer kan dengan nak turunkan BMI aktiviti ni. Kami ke sini 13 Jun 2015. Lagi beberapa hari sahaja lagi untuk menyambut Ramadhan. Jadi tak apa makan banyak sikit untuk beberapa hari ni. Alasan untuk menyedapkan hati senang.
      
                      

Lagi pun dah berjalan kaki. Tak apa makan banyak. Alasan yang kuat lagi untuk makan. Dalam dilema betul. Jalan kaki ke kedai makan tak rasa jauh pun. Dalam perjalanan, nampak tali air. Kampung aku tak macam ni. Yer kan, ni kawasan dekat dengan Muara. Kampung aku hulu sungai  mana sama landskap dan cuacanyam Peluang ni maka menikmati suasan aman kampung. Pagi yang nyaman. Udara yang pastinya segar. 

                     

Ni lah aktiviti aku paling suka. Sarapan pagi, selepas jogging atau jalan kaki. Paling penting bawah 830 pagi. Dia punya nikmat lain macam. Sarapan makan roti canai tapi ambik macam-macam untuk dikawankan dengan roti canai. Semua pun sedap. Mujur perut satu dan tengah hari kami nak menghadiri jemputan kenduri. Paling penting murah. Rasa makan di gerai ni istimewa, unik. Bagi aku tak sama dengan tempat lain. Sebagai bonus. Harganya berpatutan. Bukan sekeping roti canai aku makan. 
    
                      

Dari luar, ni rupa kedainya. Meriah dengan penduduk tempatan. Tandanya memang sedaplah kan. Maka kami tak salah pilih kedai. Bila ke tempat orang. Ambil peluang untuk rasa masakan, makanan. Kalau dapat borak-borak dengan orang-orang tempatan lagi bagus.
                      

Perut dah kenyang. Berat kaki nak melangkah pulang ke penginapan. Maka jalan kaki ni pilihan yang tepat. Dah la kalori roti canai tu boleh tahan. Aku belasah 2 keping pulak tu. Apa pun roti canai sudah pun di dalam perut. Sesal kemudian tiada gunanya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan