Khamis, 19 Mei 2016

Nikmati Steamboat di Glory 78, Cameron Highland


Selamat sampai di Lumut, perjalanan diteruskan. Ingatkan mahu pulang tetapi rupanya tidak pulang. Itulah bahaya jika ke Perak ni. Destinasi percutian yang best-best banyak di sinikan? Perjalanan diteruskan Ke Cameron Highland pula rupanya. Memang kuat berjalankan? Puas di laut main air pergi pula ke tanah tinggi yang sejuk. Masa tiba di Cameron sudah hampir maghrib. Perut pun dah lapar. Mereka memilih untuk makan steambot. Sejuk-sejuk ni kan. Aku ikut sahaja.


Ada juga menu lain jika tidak mahu makan steambot. Steamboat boleh dipilih mengikut set. Untuk seperti gambar di bawah ni adalah untuk makan 2 orang. Tapi makan bertiga pun cukup. Makan dan rasa kenyang. Aku suka sayur-sayur tu. Telur tu pun aku suka. Kalau dengan kawan aku si Ng dia pecahkan dalam sup panas dan biarkan masak. Sedap.


Kuah pun boleh dipilih mahu tom yam atau pun sup. Ada udang, ada kekapis seperti dalam gambar di bawah. Berbaloi dengan harganya. Kalau makan dua orang tak habis. Kalau perut perempuan lah. Tapi kalau aku, habis jer. Aku ni kalau lapar apa pun aku makan. Ini kali pertama aku makan di sini. Sebelum-sebelum ni tak pernah ke sini. Aku pun tak berapa perasan kewujudan kedai ni. Depa orang ni rupanya selalu makan di sini. Ipoh Cameron kan dekat.


Ini suasana di dalam kedai ni, di luar sana sejuk. Sekarang ni di Cameron Kadang-kadang sejuk. Ada masanya tak sejuk. Banyakkan pembangunan di atas ni. Sudah hilang ke asliannya. Makin ramai jua yang ke sini. Jika hari cuti kesesakan lalu lintas pun boleh tahan. Jadi aku memeng ke sini waktu bukan peak hour.



Sejuk-sejuk aku minum capucino, kacang tu sepatutnya makan masa tunggu hidangan sampai. Kalau tengah lapar habis cepat kacang tu. Ni mungkin tak lapar sangat. Sos tu untuk di makan bersama bebola-bebola. Bukan diminum bersama air. Masa ni aku masih minum capucino. sekarang berani-berani takut. Minuman 3 in 1 yang ada kafein pun aku hati-hati. Pernah kena kebas sebelah muka. Lidah-lidah pun kebas.


Sejuk-sejuk makan aiskrim. Siapalah agaknya yang order ni kan. Tapi kalau dah nak makan. Makan saja la yer, walau sejuk-sejuk ni. Pencuci mulut lah ni kononnya. Ke pemanis mulut. Mana-mana pun boleh lah. Tapi sebenarnya yang kenyang si perut.


Alhamdulillah habis. Kan dah kata, kalau aku mesti habis.Kata pepatah, rezeki jangan ditolak dan musuh jangan dicari. Tinggal kobis jer. Tapi kobis tu pun habis juga. Sejuk-sejuk perut senang lapar. Makan apa pun cepat habis. Bila peasan kena tahu kadar penerimaan perut agar tiada pembaziran. Membazir amalan syaitan.


 
Sambungan Dari

2 ulasan: