Khamis, 19 Mei 2016

Cari Ole-Ole Ikan Bilis Mata Biru di Pulau Pangkor

Puas berendam dan bagi ikan makan di Pulau Giam, secepat yang mungkin kami bersiap untuk pulang. Siap semua barang-barang dah simpan kami pun jalan kaki keluar menghala kederetan kedai-kedai. Sampailah hampir hujung. Makan tengah hari dahulu. Kemudian menaiki van pink ke Jeti. Sebelum tu perlulah cari ole-ole. Aku pun turut membeli ole-ole untuk kelurga. Belilah juga ikan bilis mata biru. Kenapalah dulu-dulu masa aku ke sini aku tak kisah pun pasal ikan bilis mata biru. Ke memang tak ada. Atau sekarang baru aku kisah.


Ikan bilis mata biru ni ada beberapa gred, jadi harganya berbeza mengikut gred. Aku tengok ada macam-macam saiz ikan bilis mata biru ni. Harganya sekilo pun boleh tahan. Aku beli tak banyak hanya 500 gram. Kawan-kawan aku beli banyak. Aku asal beli nak rasa. Rupa ikan bilis di sini nampak semenggah. Bezalah dengan di kedai-kedai runcit. Sukar nak dapat ikan bilis yang elok

                         

Di area ni banyak pilihan kedai ole-ole. Kami cari ikan masin dan ikan bilis. Di bawah ni pula sotong kering. Selain daripada ikan masin dan ikan bilis boleh juga didapati hasil laut yang dikeringkan di kedai ini. Di kedai ni juga ada dijual produk hasil laut yant telah diproses. Macam sate ikan, sotong gula gitu.. Pilih sahaja. Ada yang 4 RM 10 ada yang 3 Rm 10. aku suka beli sotong kering yang kecil-kecil tu. Kemudain digorang garing. Sedap di makan dengan nasi panas.


Apa yang patut dibeli dah pun dibeli. Penuh boot kereta. Barang ole-ole dari Pulau Pangkor. Macam tak puas jer berada di Pulau Pangkor. Tapi apakan daya, ini bukan kampung kita. Tak apa ada rezeki boleh lagi datang ke sini. Tapi tak tahulah bila. Entah-entah datang nanti dengan anak cucu. Yer kan dulu mula-mula datang tahun 1998, datang dengan kawan sekolah. Tahun 2004 selepas 6 tahun baru ke sini semula, masa tu pun dengan kawan U. Sekarang sepas 11 tahun baru datang sini semula pun dengan kawan U juga.



Banyak perubahan di Pulau Pangkor ni, Moga perubahan yang baik tetapi masih ada penjagaan pada alam sekitar. Moga arus pembangunan makin bertambah dalam masa yang sama keaslian dan keindahan Pulau Pangkor ini terjaga. Satu Pulau kecil tapi yang singgah adalah orang-orang dari merata pelusok dunia. 


Sambungan Dari:
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan