Jumaat, 1 Januari 2016

Sedap Nyer Mee Udang di Pantai Bagan Nakhoda Omar

Hujung Nov yang lalu aku berpeluang lagi ke Sabak Bernam. Dalam tahun ni juga dalam bulan Jun aku berjalan-jalan cari makan di kawasan Haji Dorani, Sungai Besar. Sebenarnya waktu tu untuk menghadiri kenduri arwah anak kepada rakan Mami,  Aku ikut sahaja. Waktu tu Mami ajak. Orang ajak. Seperti biasa, rezeki jangan ditolak, musuh jangan dicari. Tapi kali ni aku ke Sabak Bernam untuk kenduri sambut menantu. Sepupu aku yang khawin di Bangi hujung Oktober yang lepas.

Masa ke Hj Dorani, sakan berhenti bila jumpa tempat-tempat makan yang dikatakan sedap. Beria tanya Mr Google waktu tu disebabkan bukan aku yang memandu jadinya aku gatal tangan Google cari mana tempat makan. Kali ni aku taklah sibuk tanya Mr Google. redha jer dibawa ke mana. Tetapi ternyata Pak Usu aku dan anaknya sangat cekap bab makan. Sekepalalah pulak. Bila Pak Usu aku kata petang nanti kita pergi makan Mee Udang di Bagan Nakhoda Omar. Nama manja tempat ni BNO . Senyum sampai ke telinga aku. Aku memang suka makan mee udang yang aku sangka  "prawn mee". Masa aku belajar di Serdang aku dan kawan sanggup naik taxi ke Mines untuk makan "prawn mee". Itu adalah "prawn mee" paling sedap yang aku pernah makan. Sekarang ni dah merata aku pergi tak jumpa lagi.

Kali pertama aku makan mee udang adalah di Padang Kota, Pulau Pinang, yang ke dua adalah di Kuala Sepetang. Rupanya mee udang ni bukanlah macam "prawn mee" yang aku tergila-gilakan. Rasanya sangat berbeza. Prawn mee tu masakan Cina. Kuahnya tidak pekat dan dimakan bersama petis. Mee Udang pula pekat kuahnya dan udangnya pun  banyak. Walau sangat berbeza mee udang dengan "prawn mee" yang aku idamkan tapi aku tetap makan banyak. walau aku dah belasah berbiji-biji kuih kopi dari labu di rumah kenduri dan setinggan nasi. Sedap rasa kuah Mee udang ni dan kena dengan selera aku rasa masin garam dan bumbunya kena dengan manis udang. Manis udang yer bukan manis gula. Gambar di bawah ni nampakkan mee udang ni menyelerakan.


Tempat ni sangat ramai yang datang untuk makan. Terutama pada hari cuti. Lihatlah betapa santainya kawasan ni. Jadinya perlu ada kesabaran di sini, terutama apabila hujan. Tempat duduk terhad. Hanya ada dua gerai di sini dan apabila duduk di meja A tak boleh order di kedai B. Begitulah sebaliknya. Jika hari tidak hujan dan orang tidak ramai. Bolehlah berborak panjang. 


Jika orang ramai dan dah ada yang tunggu meja tu, kena fahamlah dan perlu ada prihatin. sambunglah borak sambil jalan tepi pantai, atau pergilah berborak di tepi pantai. Di tepi pantai ada yang menjual belon buih dan layang-layang. Ada juga yang menjual air dan kudap-kudapan. Aku pun turut rasa teruja, mengejar belon buih. bolehlah aku tercengang tengok banyak buih belon sekali tiup. Bukan tiup pakai mulut yer. Bulatan benang tebal yang banyak, bukan satu. Bulatan-bulatan tu di rentang melawan arah angin. Terhasillah belon buih yang banyak.


Masa ni aku terfikir kalau buat sesi fotografi jenuhlah berapa orang nak pakai tukang hasilkan belon. Tiba-tiba nampak belon banyak-banyak dari arah angin pantai. Tak perlu pakai ramai orang pun. Dan dan aku nampak pasangan pengantin sedang bergambar. Memang menggunakan belon sebagai latar belakang. Penat jer aku nampak tukang buat belon tu. Tukang ambil gambar pun macam tak puas jer. Tapi kenapa belon depa tak semeriah belon si penjual?


Hari dah nak maghrib. Tak sempat hendak melihat matahari melabuhkan sinarannya. Perlu balik ke homestay. Untuk berehat sebelum majlis esok hari. Dari jauh beginilah kawasannya. Kawasan letak keretanya pun banyak. Tak susah cari tempat letak kereta. Sesuai bawa anak santai-santai di tepi pantai sambil minum petang. Tempat ni pukul 7 dah tutup tau. Lambat tak dapat lah. Nasi goreng udangnya pun sedap tau, bolehlah cuba. Kalau tak nak makan makanan berat boleh lah makan kerang bakar. Makanan ni nombor 2 sebenarnya yang penting adalah proses lepak-lepak makan-makan borak-borak dengan keluarga. Kebelakangan ni sebenarnya dah lama tak begini dengan keluarga Pak Usu aku, kekangan tugas dan rutin harian yang ketat. Sibuk tu memang akan selalu ada. Paling penting luangkan lah masa. 

Terima kasih Nana belanja hari ni...:)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan