Sabtu, 2 Januari 2016

NY Steak Shack...Jom Makan Kambing

Sudah pun menghampiri Disember. Saat-saat perhitungan sudah hampir tiba. Sekarang berat aku 69.4 kg. Alhamdulillah. 5.4 kg lagi perlu dihilangkan. Tapi pantang dengar tempat makan atau pasal makanan. Antena tu mulalah panjang. Semalam berborak dengan sepupu aku si Nazirul tu. Kali ni dia kata Kambing di NY Steak Shack sedap. Aku memang percaya cakap dia. Too Woo Mba pun dia yang citer. Sampai ke hari ni Too Woo Mba memang manang.

Aku pun bercerita pada mami yang sememangnya penggemar kambing. 2 entry kat blog ni, gara-gara mencari kambing. Seperti biasa. Jom Ajim. Aku ada banyak nama. Ajim satu dari nama aku. Aku pulak pantang diajak. Asal isi minyak kereta (biasalah kerja makan gaji duit dihabiskan dihujung jari). Masa ada buat cara ada. Bila dah tak ada duduk diam-diam. Tapi bila bercerita tentang rezeki. Rezeki ada di mana-mana. Bukan sekadar wang ringgit. Apa pun aku tetap bersyukur. Aku dan Mami pun ke NY Steak Shack, di. IOI City Mall lagi.

Inilah buku menunya. Kulit luar buku menu ni dah nampak hebat. isinya mesti lagi hebat. Masa kami makan ni nampak macam mereka ni berbincang. Mungkin berbincang strategi perniagaan. Macam mana nak tingkatkan sale. Sempat lagi nak menyibuk hal orang. Bukan hendak sibuk tapi orang macam aku ni yang sedikit kuat visualnya. Sebab nampak sangat mereka ni berbincang. Tu yang perhatian tertumpu ke sana.


Menu pelbagai di sini, ada steak, pasta, burger, salad dan kambing. Untuk hari ni aku tak tengok benda lain. Mata terus cari kambing. Memandangkan aku dan mami penggemar kambing. Lagi pun kata si Nazirul kambingnya sedap. Ada 3 bahagian kambing ada di sini. Tetapi aku pilih lamb shoulder. Rasa sedap kambing yang cheff rini masak hari tu teringat-ingat. Bukan penggemar kambing pun jatuh cinta. Inikan pula penggemar kambing. Bila lagi dia nak ajak makan free ni?


Lepas dah pilih nak makan kambing tu. Kena buat pilihan. Kambing tu nak makan dengan sos apa. Ada 4 pilihan. Sidesnya pun boleh dipilih. Aku nak cuba pumpkin rice. Apalah rasanya agak-agaknya. Kena ada 2, jadi lagi satu aku pilih mashed potatoes. Kena pilih 2 sahaja dari 6 pilihan. Masa ni katanya fries habis. Selalunya fries dan mashed potatao jerlahkan jadi member kambing. Kambing tu pun dia tanya nak masak macam mana. Katanya medium rare tak sesuai untuk kambing. Jadi kambing ni well done la jadinya.


Air pun pelbagai pilihan. Begitu juga dengan kehidupan. Setiap pilihan ada consequence nya. Pilih cappuccino kadang-kadang tak boleh tidur. Ais tak baik untuk orang yang makan jamu. Jadi aku order teh. Coach kata nak kurus perlu kurangkan gula. Jadi aku pilih tea. Kelakar betul tea lipton jer pon. Dalam ni rm 6++. Tiada pilihan teh lain. Bolehlah. Waktu hujan ni sejuk-sejuk. Dapat teh panas ok jugak.


Susun atur premisnya. Tersusun kemas. Hiasannya simple dan menarik. Entah kenapa tempat makan suka sangat warna merah, hitam dan putih? Aku suka duduk kat yang macam kerusi merah tu. Senang aku nak gerak ke kiri ke kanan. Seronok sikit duduk lama-lama sambil berborak. Ada wifi percuma di sini. Tak perlu pasword. Pekerjanya pun peramah dan good looking. Majoriti lelaki.


Gambar di bawah ni saja-saja. Tak ada kerja cari kerja. Mengisi masa lapang, sementara menunggu yang diidamkan. Nak tunjuk bakat terpendam sebenarnya. Konon-konon artistik. Konon-konon kreatif cari angel. Ada cita-cita nak jadi fotographafer. Tapi setakat cita-cita jerlah. Ilmu pun tak ada. Ambil gambar pun belasah sahaja. Ambil gambar dari sudut pandangan sendiri jer. Bolehlah sekadar penghias blog yang tak seberapa ni. 

Inilah dia. Terhidang panas-panas. Masih berasap. Kadang-kadang terdengar lagi decisannya. Aku ralik kejap tengok asapnya. Nampak menyelerakan. Lamb shoulder ni kalau aku beli kat maydin mami perapkan. Bakar dan aku tukang makan. Sedap. Di sini Lamb shoulder ni di grill beralaskan bawang. Aroma bau bawang bercampur bau kambing. Kemudian dilengkapkan dengan bau rosemary. Lapar terus. Siapa suka bawang puas hatilah. Banyak bawangnya. Mami dapat yang tulangnya besar. Membebel jap. Bahagian lemak dia bagi pada aku. Aku memang suka lemak. Dagingnya sukar dipotong. Urat-uratnya sedikit liat. Sukar sedikit bila nak potong. Ambil masa juga untuk dikunyah. 


Nasi labu atau pumpkin rice tu sedap. Aku makan macam tu ajer. Habis tak tinggal sebutir pun. Rezekikan. Mami belanja ni. Rasa labu yang manis tu dan lemak tu di satukan dengan rasa nasi. Apa rasanyer yer? Macam nak cuba buat di rumah nanti. Bilalah tu? Mashed potatonyer juga cukup rasa. Tapi aku celup dengan sos blackpaper. Bagi lagi sedap. Sos button mushroomnya cukup rasa. Cendawannya pun ada. Aku siap habiskan sos cendawan butang tu. Macam makan mushroom soup.


Di bawah ni adalah teh lipton yang aku order. RM6 okey. Kena habiskan ni. Tapi adalah 2 kali aku tambah lagi air panas. Mana-mana aku pergi kalau aku pesan teh jika tiada teko aku mesti tanya boleh tambah air panas tak. biasanya mesti boleh. Tapi di sini tiada air teh lain sebagai pilihan.


Lepas ni kedai mana pulak di IOI City Mall ni yer? Hidup ni banyak benda baru yang boleh dicuba. Ada yang boleh bawa perubahan baik atau buruk dalam kehidupan. Ada juga sekadar penyeri hidup. Tapi penting sebagai hadiah kepada diri setelah bekerja keras. 

Apa pun hari ni makan free. Terima kasih Mami :)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan