Ahad, 3 Januari 2016

Makanan Timur Tengah di Al Rawsha


Rasa nak makan sesuatu. Bincang-bincang nak makan apa. Tiba-tiba keluar nama Al-Rawsha. Sebenarnya aku nak cuba makan di Too Woo Mba, Sentul. Tapi disebabkan sorang lagi ni katanya teringin nak ke Al-Rawsha, di Bulatan Kampung Pandan. Makan makanan Arab, katanya sedap. Tak apa selagi ada kambing di situ aku setuju ajer. Layankan sahaja la. Ini bermakna entry ni sepatutnya lebih awal dari entry Too Woo Mba. Banyak nyer cerita nak kongsikan? Satu-satu ya, akan dihabiskan. Macamlah blog aku ni orang tunggu entrinya. Banyak lagi cerita masih di fasa draft lagi. 

Makan dan jalan-jalan sahaja kerja aku tahun lepas. Tahun 2016 ni moga rezeki lebih luas. Tak mau kerja tapi nak jalan-jalan dan makan-makan ajer, boleh ke gitu? Pergi makan dan jalan-jalan, lepas tu cerita pasal makan dan jalan-jalan jer. Bahagianya. Berangan lebih, nak tulis blog tapi banyak tak ingat, tak bersedia. Waktu ni pun aku tak ambil gambar buku menu. Terpegun dengan bangunannya yang tersergam. Bangunannya besar, ruang dalamnya luas dan siap dengan hiasan dalaman yang cantik. Ramai pelanggannya. Tapi tempat nyer luas. Jadi pilihlah mana nak duduk.


Aku pilih untuk makan Lamb grill. Bersama roti. Macam capati tu rotinya. Bahagian bawah tetap ada roti. Banyak pula aku makan roti hari ni. Ini pertama kali makan kambing grill cara Timur Tengah. Ada juga kentang goreng. Jenuh aku menghabiskan. Perapan daging kambingnya meresap ke dalam kambing memberikan bau dan rasa yang enak. Masih panas-panas masa dihantar. aroma baunya. Terus perut lapar. Lama tau dalam kereta nak sampai ke sini. Lebih kurang 50 minit. Cuma kambingnya tu kurang juicy. Selebihnya layan bila dimakan. 


Seorang lagi pesan kabsa kambing. kambing yang ni memang sedap. Jus-jus kambing tu memang terasa. Perapan nyer mesra dengan rasa kambing tu. Tak perlu takut pada bau hamis kambing. Aku rasa macam nak habiskan jer. Tapi kang marah pulak empunya nasi ni. Lapar-lapar masa ni. Masa sampai ni hampir pukul 9. Selalu aku makan malam 1830. Manalah tak lapar.


Air aku pilih mint teh. Dihidangkan dalam teko comel dan cawannya pun comel. Aku suka minum teh, minum teh panas-panas kemudian tanpa gula. Sedap betul. Tapi tak semua orang suka teh panas tanpa gula. Teh ni sedap bagi aku. Rasa daun pudina. Memang padanlah dengan makanan yang dimakan. Aku memang dah kurangkan kembali pengambilan ais. Untuk kesihatan. Macam-macam pendapat. Tapi yang penting akibat ais pada diri aku. Aku yang rasa, jadinya pendapat apa pun aku tolak tepi. Bagi aku ais tak bagus untuk kesihatan aku. tapi kalau orang hidang aku minum ajer, tak baik susahkan orang.

            

Jika suka atau pun mahu rasa makanan Timur Tengah datanglah sini. Ada banyak pilihan makanan. Pastinya sedap-sedap. Orang Malaysia ni sangat terbuka. Dah jadi lambakan makanan dah rasanya. Mudah terima selera luar. Lihatlah mana-mana kedai makanan dari negara lain selalunya penuh, macam Sushi King, kena beratur pula kadang-kadang tu. Tengok ajer roti canai. Terus mendapat tempat di selera orang Malaysia walau banyak tohmahan dan video pasal roti canai ni. Itulah keunikan Malaysia ni. walau bangsa apa pun. Tetap suka roti canai.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan