Selasa, 2 Jun 2015

Nasi Arab di Madfoon Palace Putrajaya

Masa sibuk-sibuk ke floria sempat lagi pekana nasi mandy kambing di Madfoon Palace di B3, Menara PJH. Tempat ni tempat di mana menyediakan makanan Arab. Siapa yang yang suka makanan Arab tempat ni antara pilihan yang terbaik.

Menu yang ada di Madfoon Palace ni terdiri dari kambing dan ayam. Selain mandy boleh la cuba Madfoon atau zurbian. Pilihan lain selain nasi boleh pekena roti Arab. 

Roti boleh dimakan dengan pelbagai pilihan kuah. Ada juga kebab kambing bagi penggemar kambing. Kebab ni dihidangkan bersama roti Arab.

Sementara menunggu makanan sampai aku pun berlegar-legar. Besar kawasan ni. Jika perokok bolehla duduk di luar. Mereka yang sukakan udara yang segar dan pemandangan yang indah.  Di luar ni sangat indah. Kelihatan jambatan yang dilimpahi cahaya.

Kawasan yang luas ni boleh la pilih nak duduk 
mana suka. Asalkan tak duduk di atas lantai. Tapi di sini tiada wifi percuma.

Gabungan warna yang serasi tetapi warna putih memonopoli membuatkan tempat ni berpadanan dengan namanya "palace". Kerusinya pun selesa untuk duduk lama-lama borak-borak, selfi bergambar ambil gambar makanan. Sempat wasap kawan-kawan pasal tempat ni. Ramai yang suka nasi arab ni. Macam kami, sudahnya ke floria ditunda esok pagi. Balik semula cerita pasal "palace" ni. Gambar di bawah ni kelihatan ada kiub kecil di sudut hujung. 

Kiub kecil tu bahangian dalamnya kelihatan seperti gambar di bawah. Kiubnya siap ada ukiran lagi. Seni Arab. Hiasan lampu dan lampu yang selalu dilihat dalam cerita-cerita arab atau kartun aladdin menaikkan seri ruang. Kiub vip sesuai untuk yang sukakan privasi.


Tidak lama menunggu mandy lamb sudah sampai. Baunya terus buat rasa lapar. Rasa nasinya cukup rempah ratus dan rasa garamnya. Makan begitu sahaja pun sedap. Rasa kambingnya bergabung dengan rempah ratus tiada bau hamis. Bila dikunyah sangat lembut. Keluar jus-jus manis kambing. Aku dapat pulak bahagian lemak. Bahagia rasanya. Jika kari kambing pun aku pilih lemak-lemak. Rasa kambing lah. Terbaik.


Ayamnya pun begitu. Pasti tak menyesal. Cukup rasa. Empuk ayamnya sampai meresap rempah ratus. Pasangan yang sangat secocok nasi dengan ayam ni begitu juga nasi dengan kambing. Untuk nasi ni adalah untuk seorang makan. 


Air aku pastikan aku minum air panas. Jadi teh arab dan daun pudina jadi pilihan. Supaya tak rasa muak. Lagi pun sibuk dengan turunkan bmi sekarang ni. Makan-makan juga tetapi kena selalu beringat. Untuk kesihatan juga. Biasanya sekarang ni bila order air lebih suka minum grean tea, limau suam atau tea "o" halia panas. Boleh buang angin.


Lepas makan sempat lagi lihat-lihat kawasan. Ternyata tuan punya tempat ni bercitarasa tinggi. Simple tapi kemas. Kelihatan lampu-lampu aladdin dijadikan hiasan. Pencahayaan 
pun digunakan bagi menata hias pada "Palacenya". Boleh tak cuba ambik satu? mana tau ada jun, boleh rasa naik tikar terbang.


Rasa nak datang lagi. Walau dah berlalu seminggu lebih masih terasa kambing dan nasinya. Ada rezeki bolehlah ke sini lagi. Bawa kawan-kawan sekerja dan keluarga pula menjamu selera di sini. Berkongsi rezekikan bagus. Pasti nanti rezeki bertambah.


Sebenarnya masa aku datang ke sini  aku tak tahu mana nak dituju. Hanya mengikut akak yang pernah datang sini. Akak tu pun ingat-ingat lupa. Nasib baik pekerja keselamatan di bangunan ni sangat baik hati. Siap bagi tahu di mana nak parking kereta dan di mana Madfon Palace ni. Kami datang waktu malam. Jadinya main redah jer kawasan PJH ni.

Banyak lagi orang yang baik-baik di dunia ni. Berbuat baiklah pada semua orang.

2 ulasan: