Isnin, 1 Jun 2015

Berbuka Puasa di Ikan Bakar Sri Nikat

Ramadhan ni ada juga yang mengambil kesempatan mengeratkan silaturahim. Berkumpul ramai-ramai. Rakan-rakan atau saudara mara untuk berbuka puasa bersama-sama. Untuk ramadhan ni 2 kali aku ke ikan bakar sri nikat ni untuk berbuka puasa. Gambar-gambar dalam blog ni pula adalah kunjungan sebelum ramadhan yang lalu yang hanya sempat disimpan di draft. Akhirnya ada juga kesempatan menulis.

Bagaimana boleh 2 kali ke Sri Nikat ni? Asalnya melayankan seorang rakan. Asalkan jumpa di masjid untuk terawih mesti sebut ikan bakar jom. Aku sedia faham ikan bakar tu maknanya di batu 23 Sungai Lui, Hulu langat la. Cukup kali ke tiga aku pun dah tak sampai hati. Yer la bila yang ajak tu umur dekat 60. Kami pun rancang satu hari untuk ke Sri Nikat.

Dari Kg Pasir, Semenyih perjalanan ke Sri nikat tak mengambil masa yang lama. Dalam 30 minit boleh sampai kalau naik honda hybrid, tapi kalau naik saga BLM aku lebih 30 minit. Setiap kali sebelum pergi mesti  buat tempahan siap-siap. Supaya tidak lama menunggu. Almaklumlah nak bakar lagi ikan tu. Sanggup ke nak menunggu bila waktu berbuka da sampai tapi makanannya tak nampak lagi? Jadi bila dah tempah siap-siap, masa berbuka puasa tu sempatlah nanti.

Ikan di Sri Nikat ni segar-segar. Kita datang pilih ikan. Terus dibakar. Menu tak banyak pilihan. Ikan Talapia atau ikan patin. Bakar atau goreng berlada. Sayur pula ada kangkong, cendawan atau kailan. Dimasak belacan, ikan masin atau biasa. Nasi pula boleh pilih nasi kosong atau nasi goreng kampung.

Menu dah sampai. Nampak menyelerakan kan? Aku pun tak faham. Sebenarnya dah bertahun dah kedai ni dari aku umur belasan sampai la umur aku da 3 siri ni. Ikan bakarnya tetap menjadi pilihan. Bermula dari aku membawa rakan sekerja ke sini mereka pun suka datang ke sini. Bagaikan satu acara bagi kami untuk makan di sini. Pantang disebut mesti akan ke sini. Istimewanya di Sri Nikat ni ikannya dibakar di atas haba arang. Bukan pada pan bakar burger. Ikannya diibakar sedang elok. Tidak hangus atau rentung. Ikannya pula manis sedap dan berasa serta tidak hanyir atau bau lombong. Sebelum dibakar perut ikan ini dimasukkan dengan bumbu istimewa. Resipi zaman berzaman. Disinilah kelainan rasanya daripada ikan bakar di tempat lain. Bukan senang yer nak jumpa tempat yang isi ikannya lembut. Setengahnya isi ikan bila besar sangat akan jadi terlalu padat rasanya akan kurang sedap. Tapi di sini walau ikannya besar, teksturya tetap lembut.


Ikan bakar ni akan jadi lagi sedap bila dimakan beramai-ramai. Berebut-rebut cubit isi ikan. Bersilang-silang tangan pula masa mengambil. Lagi meriah bila bertembung. Eh...ada orang nak datang kata orang tua-tua. Lepas tu berebut pula kepala ikan atau ekor ikan. Kalau aku, aku suka lemak di bahagian perut tu. Lepas tu gigit-gigit isi pada tulang sirip ikan tu. Layan sangatlah. Sapa tengok pun aku dah tak peduli. Untuk makluman, seekor ikan ni 500 ke 800g biasanya untuk 2 orang makan. Pernah juga sekor 1 kg. Itu pun walau 2 orang makan tetap habis di makan. Harga ikan ikut saiz. Ada sekali tu 3 orang makan rm 75. Ada juga makan 4 orang rm 53. Tengok juga apa yang dipesan. 


Untuk dua orang makan seperti di bawah ni dalam rm 35. Termasuk air limau suam satu jug kecil. Kenyang dah tentu kenyang. Sedap memang sedap la. Jika ke sini aku suka kangkungnya. Tak kisahlah masak apa. Adik yang masak ni memang pandai masak sayur, ala-ala kampung. Kuah sayur tu pun nanti aku hirup. Nasi gorengnya memang terbaik. Selalu juga kecewa bila order nasi goeng kampung tapi habis. Bukan nasi yang habis tapi cili padi yang dah habis. Tapi sejak order dulu sebelum datang ni, tak pernah kecewa dah. Kawan aku pula suka sangat air asamnya. Semangkuk tu dia sorang boleh habis kan. Aku kalau dengan keluarga semangkuk cukup. Kuah asam ni antara sebab mereka ni berulang datang ke sini. Lepas tu tanya aku pula resepinya. Aku ni spesis tahu makan ajer.


Di bawah ni suasana dah nak maghrib, atau sudah hampir waktu nak berbuka. Walaupun waktu makan sudah terhidang, kesempatan untuk berdoa tetap diambil. Berdoa banyak-banyak waktu menunggu berbuka ni. Saat berbuka adalah antara waktu mustajab doa-donya. Doalah yang baik-baik. Bulan ramadhan ni juga sangat bagus bila belanja orang berbuka puasa. Jadi ambillak kesempatan banyak-banyak untuk mendapatkan keredhaanNya.


Aku kongsikan suasana di sini. Indah sangat. Sebelum ni ada karaoke di sini tapi sekarang ni dah tiada. Jika dilihat dalam gambar kelihatan kepala paip. Itulah teempat cuci tangan yang disediakan. Ada paip-paip dekat dengan setiap pondok jadi tak perlu jalan jauh-jauh cari paip.


Ini lah pemandangan Ikan Bakar Sri Nikat pada waktu malam. Indah kan? Makan atas air dalam kolam ikan. Kalau gayat pilih meja di atas tanah. Jika suka bersila ada juga tempat makan yang sesuai bagi yang suka bersila. Tapi jika bawa orang lama tak boleh bersila. Kesian mereka yang sakit lutut. Tapi orang-orang lama di tempat aku kerja suka sangat ke sini. Makan beramai-ramai di sini sambil bercerita dan bergurau senda. Walau dah dimeja makan cerita pasal kerja tak pernah tertinggal. Pernah satu hari aku cadangkan denda 20 sen jika cerita tentang kerja. Macam mana kontrol pun keluar juga.


Tempat dalam gambar di bawah ni, adalah sebelum hujung. Dihujung tu tak boleh ramai-ramai. Berdua atau berempat sesuai duduk dihujung sekali tu. Tapi bila dengan kawan-kawan meja ni jadi piliha. Seronok bila datang ramai-ramai ke sini. Ada tu yang datang siap bawa durian. Makan ramai-ramai dengan kawan-kawan atau bersama keluarga tercinta.


Dulu masa arwah mak hidup kami sekeluarga selalu ke sini. Seorang seekor ikan bila makan. Hebat tak? Kami memang suka makan ikan talapia atau ikan patin. Bakar atau goreng. Sambut hari lahir anak buah pun pernah di sini ramai-ramai satu keluarga. Tapi semuanya kini tinggal kenangan. Bila ke sini lihat tempat ni semua kenangan tu terimbau kembali. Walaubagaimanapun syukur kerana sempat menikmati detik-detik indah itu.


Tengok tu. Makan sampai tinggal tulang. Menceritakan betapa sedapnya ikan bakar di sini. Untuk kali kedua dalam ramdhan ni kami pesan ikan talapia goreng berlada. Ini pun menjadi pilihan setiap kali datang. Ikan digoreng garing tapi masih boleh dicubit. Ekornya boleh digigit. Rangup sekali. Sambalnya enak bila dimakan dengan nasi. Puasa hati. Pastikan ikan yang dibeli tu sekor 800g ke atas jika makan dua orang. Kalau tak nanti tak puas hati.


Apa yang berlaku adalah esoknya kakak tu kata nak datang makan ikan talapia goreng cili lagi. Layankan ajerlah. Semasa aku menulis blog ni. Sekali lagi, untuk kali ke tiga pulak akak tu ajak pergi lagi hari Rabu nanti. Bila lah nak ke terawih kalau gini.

Kedai ni terletak di Paya Lebar, Batu 23 Sungai Lui, Hulu Langat. Atas sikit dari lorong ke Puncak D'Lui. Menghala ke kampung orang asli. Laluannya sempit dan sedikit gelap. Tapi tempat ni memang best. Dari pekan batu 18 belok ke kanan. Jika terus nanti ke Pangsun Sungai Congkak.


Ni no telefon Ikan Bakar Sri Nikat

0132639056

Tiada ulasan:

Catat Ulasan