Rabu, 6 Mei 2020

Kampung Sungai Haji Dorani: Makan Kenduri

Ini adalah peluang untuk menghadiri kenduri di kawasan perkampungan tepi sawah. Tau tak? Apa yang seronok kenduri di kampung-kampung adalah hari rewang. Bagi aku lah. Seronok potong-potong bawang bagai, sambil berborak atau dengar orang berborak. Paling best masa rewang pun disediakan makan. Kalau potong lembu.Asa rewang ni lah ada dihidang sup lembu ni. Tapi kali ni, aku ikut orang jer. Tak da.lah rewang.

Apa yang seronok bila kawan dengan kawan dari merata tempat, merasa lah rewang di merata negeri. Ada setengah tempat. Lelaki yang bertugas masa rewang ni. Ada setengah tempat, campur. Tak semua tempat panggil rewang. Jarang dah jumpa rewang ni. Kali akhir aku tolong rewang 2 tahun lepas. Kenduri di Sg Lui, Hulu Langat. Kenduri buat sambal petai. Jenuh kikis petai. Tapi seronok, ramai-ramai. Tahu-tahu siap. Siap guna gosok periuk untuk kikis kulit petai tu. Belajar sesuatu jugak lah disitu.

Makan kenduri di kampung ni sedap. Masih menggunakan pinggan dan dihidang begitu. Zaman sekarang kan kebanyakan kenduri secara buffet. Pinggan, cawan dan mangkuk pun ada yang guna jenis pakai buang. Asalkan memudahkan. Terpulang apa cara pun. Paling penting niat nya menjamu orang makan. 


Apa paling aku ingat kenduri di sini. Dapat maggie dan air soyan. Ni kali pertama aku dapat macam ni. Satu lagi yang paling aku ingat, dihidangkan bontot ayam goreng tepung panas-panas. Tak pernah lagi mana-mana kenduri aku pergi dihidang bontot ayam. Memang seronok lah kami layan kan. Menu paling best, sup lembu lah. Bertambah makan. Last sekali makan tapai. Tapi bungkus dengan daun getah. Jarang-jarang jumpa juga ni.


Balik dari kenduri. Masa untuk foto-foto. Waktu ni pagi menguning. Aku pernah bermalam di rumah kawan tepi sawah di Teluk Intan dan menangkap ikan di sawah dan beraktiviti rumah tepi sawah di Tanjung karang. Kaya kan. Bangun pagi sawah terbentang luas. Arwah mak aku cerita. Kampung aku dulu pun ada sawah. Tapi dah tak dikerjakan. Padi tak menjadi. Kadang tu bila nak ke kebun, masih lagi guna perkataan sawah tu. Sekarang dah jadi dusun durian.

Tak ada apa yang kekal abadi. Kita terus dihambat kemajuan dan perubahan. Selalunya harganya bukan lah percuma. Ada yang terkorban dan dikorbankan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan